onsdag 25 maj 2011

Boktips

Här har det ekat tomt skrämmande länge. Själv har jag hunnit få en Sixten med allt vad det innebär. Och appropå honom så kommer här ett boktips till alla blivande föräldrar, föräldrar, mor- och farföräldrar, mostrar, fastrar, farbröder, morbröder, förskolepersonal, lärare med flera. Helt enkelt till alla de som någon gång kommer i kontakt med barn. Såhär skriver en av bokens författare; 


"Ge ditt barn 100 möjligheter istället är två handlar om hur barn redan från födseln könas till flickor och pojkar. En del sker nästan helt omedvetet medan annat sker genom mer medvetna val. Så här skriver en av bokens författare i förorden: "Ge ditt barn 100 möjligheter Istället för 2 är boken för alla föräldrar och andra vuxna som vill ge barn fler möjligheter i en könsstereotyp vardag. När och hur könas barn och görs till flickor och pojkar? Och hur påverkar det barnens handlingsutrymme, identitet och självkänsla? Med humor och vardagsnära exempel visar författarna att genusfällor finns överallt, bland leksaker och kläder, känslor och vänskap. I boken ges praktiska tips till alla som är nyfikna på hur barn med enkla medel kan ges lika möjligheter i vardagen. Förändringsgodis för alla som vill göra lekfull, utseendemässig, språklig, vänskaplig, känslomässig och kroppslig jämställdhet."
Förord av Lotta Snickare, författare och jämställdhetsexpert.

Jag och min sambo fick boken i present av några vänner för ett par dagar sedan och kan båda konstatera att det är en väldigt läsvärd bok. Även om jag (vi) ser oss som medvetna vad gäller genusfrågor (själv har jag exempelvis pluggat genusvetenskap på universitet) slås jag gång på gång hur jag trots detta omedvetet trillar i fälla på fälla. Så läs och få massvis av konkreta tips på hur du undviker dessa fällor och kan bidra till att skapa en mer jämställd barndom för våra barn.

/Andréa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi blir jätteglada när ni kommenterar och tycker till!!