torsdag 6 januari 2011

Ätstörningar

Jag postade det här inlägget på min andra blogg för någon vecka sedan. Jag känner att det platsar här också, och eftersom det inte är säkert att vi har samma läsare på båda bloggarna, så får även ni som läser denna ta del av det.


Jag har som sagt fått många mail de sista dagarna. De flesta från tjejer som drömmer om Bodyfitness och behöver hjälp för att nå sina mål. Några mail har kommit från tjejer som kämpar med sin vikt, och att nå en nivå som är sund både för kropp och själ. Ett av dessa mail berörde mig extra mycket.
Otroligt många kvinnor kämpar med ätstörningar. Är det inte anorexi så är det bullimi, eller ortorexi. Vi tycks aldrig tröttna på att straffa och plåga våra kroppar. Även om jag vet hur vanligt det är så gör det alltid lika ont i mig när jag får ta del av en kvinnas kamp.


Ofta grundar sig självsvälten i en låg självkänsla. Disciplin, kontroll och rutiner är ord som cirkulerar i kvinnornas vokabulär. Jag ska ta makten över min kropp. Jag ska minsann inte falla till föga för hunger eller andra köttsliga behov. Jag bestämmer!

Inget kunde vara mer fel.

När du lever i sjukdomen är det den som bestämmer. Ångesten fattar dina beslut, rädslan driver dig till irrationella beslut. Att leva på ett ägg, en burk tonfisk och en morot en hel dag tycks helt rimligt. Att sedan gå ut och springa en mil på detta är bara en naturlig följd.
DU har ingen makt, sjukdomen styr ditt liv.


Jag vill krama om alla dessa kvinnor, ge dem all kärlek jag har över, få dem att älska sig själva igen. Värdesätta sina kroppar och sina liv. För livet är nu.

Idag.

Imorgon, om du har tur. Men det vet du inte.


Se till att ta hand om de dagar du har på den här jorden, kasta inte bort dem på ångest, hata inte dig själv, straffa inte dig själv.
Älska, vårda, uppskatta. Både dig själv och alla omkring dig. Sträva efter att lämna jorden som en vackrare plats än du fann den. Och njut av varje sekund.


Ta dig tid att smaka på den krispiga morgonluften. Ge dig möjlighet att sitta ned en stund i solen och bara finnas. Ägna en stund åt att se allt fantastiskt som finns rakt framför dig. Lägg din energi på att skapa ett fantastiskt liv, njut och upplev!

Våga, kämpa och skapa!

För du är fantastisk! Precis som du är! Med dina valkar, med dina sneda ögon, med din spetsiga näsa, med din stora rumpa, eller dina smala ben. Du är unik och underbar!


Jag kan inte säga hur vi ska ta oss ur detta destruktiva liv som många av oss skapat. Jag vet bara att livet är för kort för att slösas bort. Och om du väljer lyckan så är möjligheterna oändliga.


Sky is the limit! För oss alla, varje dag!!

//Madde


Pilgrimsleden, Spanien, augusti 2009









4 kommentarer:

  1. Åh vad bra skrivet! Tänker på hur vår utseendefixering inskränker oss och får oss att låta bli att göra saker eller inte njuta fullt ut utan istället lägga energi på att fundera över eller bekämpa våra kroppars utseende. Så mycket energi till spillo.

    SvaraRadera
  2. Så fantastiskt bra skrivet! Mitt i prick för exakt så är det! Man tror man är "chef" men i själva verket är man en "slav".
    Att bli fri är som att bli född på nytt!:-)

    SvaraRadera

Vi blir jätteglada när ni kommenterar och tycker till!!