torsdag 30 september 2010

Lästips

(Bild lånad härifrån)

Jag är en förebildssamlare. I min samling ryms mängder av personer som jag dels på ett eller annat sätt kan identifiera mig med och dels inspireras av. En av dem är boxaren Åsa Sandell. Jag lade till henne i samlingen för flera år sedan, eftersom jag tyckte att hon var en bra boxare, med en imponerande seriös utstrålning. Därför blev jag också glad när jag upptäckte att hon därtill är en skarp skribent. Ännu har jag inte läst hennes bok Bakom Garden, men jag läser alltid med stor behållning hennes krönikor och artiklar, och tänkte tipsa om ett par favoriter:

Samma runda boll för tjejer?
- Om hur synen på pojkars och flickors prestationer skiljer sig åt. Sandell skriver:

Ibland känns det som om det finns en underliggande önskan om att kvinnornas version av idrott ska vara lite finare, lite mänskligare, lite ofarligare. Att flickornas idrottande förväntas handla mer om relationer än om resultat. Men flickor är inte snällare, flickor vill vinna. De ger sig in på idrottsarenan för att de vill tävla på riktigt. Inte för att skjuta med fel fot i rätt läge. Allt annat är ett svek både mot flickorna och mot damidrotten.

Läs hela här.


Vägra kortkort i boxningsringen
- Om hur idrottsvärlden titt som tätt försöker pressa in idrottande kvinnor i normen genom påbud om att klä sig kvinnligare.

På VM i Barbados som avgjordes i dagarna syntes för första gången resultatet i ett stort mästerskap. Kvinnorna fick där själva bestämma om de ville boxas i shorts eller kjol. Och det låter ju helt ok, på pappret. Men AIBA:s formuleringar av typen "vi vill rekommendera semifinalister och finalister att använda denna dräkt, men detta är inte obligatoriskt" gjorde kanske valet mindre frivilligt än det låter.
14 av 40 damer boxades i kjol. Enligt amerikanska Times Union angav elva av dessa boxare att de var rädda för att få sämre domslut om de valde att bojkotta.
Sveriges Klara Svensson bärgade en bronsmedalj i Barbados, och fightades i byxor. "Ingen skulle väl komma på tanken att tvinga fram en annorlunda tävlingsdräkt för kvinnor i karate, taekwondo eller något liknande", säger hon till Sydsvenskan.
OS-ambassadören Anna Laurell tycker också att kjolboxning är befängd: "Inte för att jag är den mest påklädda tjejen i vanliga fall, jag har gärna kortkort men då väljer jag mina tillfällen."

Läs hela här.

Fler krönikor av Sandell finns här.

Har ni några lästips eller förebilder att dela med er av? Skriv gärna i kommentarsfältet! 

/Elisabeth

2 kommentarer:

  1. Armbryterskan Hedi (tror jag hon heter) ar en riktigt cool tjej!!

    SvaraRadera
  2. Ja! Heidi Andersson! Jag träffade henne för några månader sedan och blev helt tagen av hennes driv och energi. Bland annat berättade hon att hon länge varit irriterad över att kvinnor inte får samma utrymme inom armbrytarsporten och därför tog hon helt enkelt och ordnade ett eget världsmästerskap för kvinnor. Kolla: http://www.worldchallenge.se/

    /Elisabeth

    SvaraRadera

Vi blir jätteglada när ni kommenterar och tycker till!!