torsdag 30 september 2010

Varför finns det en massa lopp med prefixet "tjej" framför?

En grej jag har irriterat mig på väldigt länge nu är fenomenet att ständigt nedvärdera tjejers fysiska prestationsförmåga. Ok. Det är ett vetenskapligt bevisat faktum att män har en större fysiologisk förmåga och således kan springa både snabbare och lyfta tyngre vikter. Men! Bara för att tjejer möjligtvis springer/cyklar/simmar/skidar lite långsammare betyder ju inte det automatiskt att de inte orkar springa/cykla/simma/skida lika långt. Vaför, varför finns det något som heter Tjejklassikern? Tjejvättern? Tjejvasan? Lidingö tjejlopp? Vansbros tjejsim? Och så vidare och så vidare. Jo, jag förstår att alla kanske inte vill cykla 30 mil eller åka skidor i 9. Men varför skulle det bara innefatta kvinnor? Jag tror mycket väl att det finns män där ute som kanske inte vill lägga tid och enrgi på att genomföra en hel klassiker. Kanske inte heller en halv (För en sådan finns det också, för både tjejer och killar faktiskt. Bra.), men däremot en tredjedels. Men det får de inte. För det är för de "svaga", det vill säga kvinnorna. Varför och åter varför?

Nu säger någon säkert att tjejer kan ju faktiskt göra en hel klassiker de också om det vill. Ja, det kan de och det är väl jättebra, så har det säkert inte alltid varit (Det är möjligt att det har det, jag vet bara att det inte delats ut några diplom till kvinnor förän 1977. Och klassikern startade 1972.). Det var exempelvis inte förän vid OS 1984 som kvinnor tilläts springa marathon. Helt jävla sjukt! Här kan du läsa mer om idrott, kön och genus.

/Andréa

11 kommentarer:

  1. En svensk klassiker kan kvinnor göra i dag. Har en väninna som alldeles själv gjort original-svensk klassiker.

    Jag har också funderat på det där med tjejgrejen. Är det samma som med fria vikterna i gymmet? Tjejer e liiiite blygare? Eller lite fegare? Nja, snarare så tror jag att någon annan bestämt sig för att vi ska va det svagare könet. Och att vi oxå måste ha något att roa oss med så karlarna får ha sin idrott i fred ;)

    En till sak, dambindor. Varför heter det dambindor? Har män också mens?

    SvaraRadera
  2. Jo de kan ju som sagt göra det sedan 1977. Så bättre där än os maran!

    och ja! där tror jag du har en poäng! "Någon annan" (dvs män) har bestämt att kvinnor är svagare och behöver en lättare variant. sjukt.

    haha, ja det kan man ju undra :)

    SvaraRadera
  3. ni kan ju passa på att gå loss lite på vissa tjejgym där de tyngsta hantlarna väger 10 kg hahaha

    SvaraRadera
  4. 2005-2006 körde Grabbvättern, ca 800 körde båda åren. Sedan lades den ner. Tjejvättern har väl 6-7000 anmälda per år. (Vätternrundans VD är kvinna.)

    Jag menar bara att det finns en marknad för alla tjejlopp. Jag tror att många dessutom gillar att "slippa" alla killar i loppen? Tex Tjejmilen, som f.ö. knappast är ett lättare millopp än något annat. Är ju väldigt många som springer.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det är omvänd diskriminering att utestänga män från tjejklassikern. De kanske också vill ha en kortare variant att välja på! Samtidigt tycker jag det är ett hån mot kvinnor att utveckla en mjukare variant bara för oss, eftersom vi underförstått blir till veklingar. Så öppna tjejvarianten för alla!

    SvaraRadera
  6. emliscious: ja! det finns väl tjejer som är starkare än så ja! Och om inte så kan de bli det!

    anonym: nej, tjejmilen är inte lättare än någon annat millopp och så heller inte lidingö tjejlopp (snarare mycket jobbigare än de flesta). det jag opponerar mig mot är lite det som anneliten skriver under; omvänd diskriminering! killar vill väl kanske också ha möjligheten att springa/cykla/simma/skida kortare? och visst kan det väl möjligtvis finns lopp sepceiellt för tjejer, men då kan det väl också finnas likadana för män? (även om jag personligen bara ser fördelar med att ha killar med i samma lopp. det är bra med fler som man kan hänga på!)

    anneliten: precis!

    SvaraRadera
  7. Åh vad kul att ni tar upp detta!
    Jag har haft vilda diskussioner om att döpa lopp till tjejlopp.
    Jag tror inte att ordet tjejlopp har med marknaden alls att göra, utan att det är nivån som lockar flera anmälningar.Flera skulle tro att de skulle klara av den nivån som är på dessa tjejlopp. Elitlöpare är ju förmodligen inte lika många som kanske vanliga motionärer. Därför tror jag att fler anmäler sig till ett lopp som har ordet tjej framför eftersom de loppen tenderar till att vara mindre krävande lopp, med kortare distanser.
    Jag håller med om att det är dåligt för att vi ska väl kunna tävla tillsammans med alla människor. Och varför inte kalla det Miniklassikern, Lidingö medellopp eller Vasahalvan??
    Jag vet flera killar som vill va med i lopp på distanserna vi har på tjejlopp, och de kan inte det för att det är bara för kvinnor. Det tycker jag är ett tråkigt problem.
    Vad ska man göra?!

    SvaraRadera
  8. Tack för att du också är arg över "tjej"-tävlingarna! Det ska på något sätt vara lite mer rosa och fniss när det är "tjej"-nånting, som om vi inte vill tävla, bli svettiga eller smutsa ner oss. För några år sedan sprang min man Tjurruset (10 km tuff terränglöpning) och då var damer inte välkomna!!! Året därpå måste någon i tävlingsledningen ha fattat att det var 2008 och inte 1908 och damer fick ställa upp. Åh, tack snälla!
    Till sist: Om man nu nödvändigtvis måste ha särskilda tävlingar för damer och herrar så skulle jag vilja att de hette just "dam"-nånting och att vi kunde begrava det fnissiga, fjortisbetonade "tjej" en gång för alla.

    SvaraRadera
  9. Åh, jag är så helt enig! Visst, jag kan acceptera "egna" endast tjejlopp så länge motsvarigheten finns för killar men när det kommer till de kortaste versionerna av de "stora" loppen och klassikern är det inte acceptabelt någonstans. Gud förbjude att jag någonsin springer tjej-LL exempelvis. Nuff said.

    SvaraRadera
  10. Bra poänger! Har själv retat mig på det här, och skrev lite om det i somras på http://egensvettluktarbast.wordpress.com/2010/06/21/tjejlopp/. Jag tokvägrar också alla lopp som är kortare än de "riktiga", och därför heter nåt med tjej-...

    SvaraRadera
  11. ÅH vilket bra inlägg!!!!
    Det är verkligen fånigt med de där tjejvarianterna av klassikerloppen. Som om vi tjejer inte orkade springa lika långt? Som om det inte fanns killar som ville köra en kortare variant?
    Jag tycker att det är en annan sak med lopp som bara finns i en variant, som Tjejmilen och Vårruset. Jag tror att det är lättare att få sponsorer till såna lopp i och med att det blir en snävare målgrupp (bara kvinnor). Det märktes på Topploppet (också en "löparfest", men öppen för både män och kvinnor) att sponsorerna ändå tänkte KVINNOR, eftersom priserna som lottades ut var typ sportbh:ar...

    SvaraRadera

Vi blir jätteglada när ni kommenterar och tycker till!!