torsdag 7 oktober 2010

Kärleksförklaring till svetten

Alltså, det här med svett. Kan det vara så att det är det bästa som finns?!


Jag körde intervaller på crosstrainern ikväll. Eller snarare fartlek, fast fartlek känns som ett löjligt namn när man inte kommer någonstans. Men improviserade intervaller var det, med en salig blandning av tempon, motstånd och tidsintervall- allt från 20 sekunder till 5 minuter på max, och allt från 10 sekunder till 1 minut vila emellan. Pulsen flög upp och ner som en jojo medan ansiktet avslöjade ett konstant fånigt leende.

Medan svetten fullständigt sprutade om mig och benen bara bad om mer och mer och mer, så kunde jag inte låta bli att tänka på just det här med svett.

Visst är det något vackert över det?

Att få känna hur den rinner nedför pannan, längs med ryggen, eller droppar från näsan. Jag kan nästan bli hög på känslan!

Synd att det anses som så fult att svettas, speciellt som tjej.

Fräsch ska man vara.

Lukta gott, ha fixat håret, träna snyggt, ha snygga kläder. Inget fel med snygga kläder OCKSÅ, men hey- lite fel fokus va?!

Äckligt att svettas, ofräscht.

I mina ögon är det de finaste som finns. Den glöden som brinner i ögonen på den som just kliver ut från gymet, svettig och härlig, lugn i kroppen. Den glöden hittar du ingen annanstans.

Nytränad. Underbart ord.

När jag satt på bussen på vägen hem från gymet idag, med ett alldeles genomblött linne på mig, håret svettigt och risigt och mascaran utsmetad- när alla tittade undrande på mig, en del glodde helt fräckt- då bara sträckte jag på mig, log mot dem och kände mig sjukt snygg!

Titta ni bara! Det var det värt.

Tack träningen för att du får mig att må så bra!

//Madde

mms_image


mms_image

6 kommentarer:

  1. Fast där måste jag faktiskt säga att jag inte vet om det verkligen är så? I vardagen är det ju faktiskt inte bara tjejer som förväntas lukta gott och vara svettfria. Ingen gillar ju någon som lukltar massa svett - tjej eller kille. Eller?

    I träningssammanhang upplever jag inte heller att det är någon större skillnad mellan könen. Man svettas och lägger ingen större energi på att fundera om det är fint eller inte. Snarare tycker jag att många verkar tycka att det är häftigare att svettas mycket - för "då är man vältränad" (som ju är en sanning med modifikation)

    Så är det det stor skillnad mellan könen? Det kanske bara är jag som befinner mig i rätt kretsar, i rätt sammanhang och på rätt gym? :)

    Svett är fint och ett tecken på att kroppen fungerar som den ska! :)

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte riktigt om jag håller med där.. dessutom, i serier och filmer och sådant så brukar svetten anses vara sexig när en kvinna tränar på gym i sina små kläder?

    Och på gymmet eller på något träningspass eller när man är ute och springer ska man svettas, har nog aldrig märkt att någon sagt eller tyckt det varit konstigt eftersom de varit lika svettiga själva. Sen om någon svettas mycket och luktar svett, tjej eller kille, på fritiden är det kanske inte så mysigt men i träningssammanhang (även till och från träning) så är det inte så konstigt enligt mig iaf!

    SvaraRadera
  3. Andréa: Mmm, fast folk glor onekligen på en... :)I vardagen vill vi såklart alla vara fräscha, men just på gymet upplever jag mer att tjejer oroar sig för att bli svettiga och förstöra frisyren typ.
    De kallar mig Linda: Ja, då är det ju helt klart mer sexualiserat, att svettas nästan naken. Problemet uppstår nog mer när man svettas "fult", att svettas sexigt eller snyggt är helt okej. :)

    Madde

    SvaraRadera
  4. Jag tycker svett är sjukt sexigt på alla!!
    Jag älskar svett och svettiga människor;)
    (kanske inte att mysa med) men på ett gym är man ju cool om man svettas mycket. Tycker jag.. Hmm har inte tänkt på svett på det negativa planet dock. Jag tänker att jag ska pusta och svettas så mycket jag kan när jag ska träna. De som tycket det är löjligt kan ju stå där och se dumma ut i sin väldoftande och tillfixade tränings outfit.
    Älska svett!

    SvaraRadera
  5. Säger detsamma - älska svett! Jag tycker att man (parodoxalt nog) känner sig så ren efter ett pass där man svettas rejält - som om man rensar ut kroppen. Härligt

    SvaraRadera
  6. klurar på om det där inte börjar bli en myt... de kanske var så tidigare men idag verkar få brudar bry sig om de svettas!

    SvaraRadera

Vi blir jätteglada när ni kommenterar och tycker till!!